Öland Sponsrat inlägg

En Ölandshelg i september

I samarbete med Ölands Turismorganisation

Albrunna pumpor

September kan nog mycket väl vara den allra finaste månaden här på Öland. Just nu är vi mitt uppe i skördetiden, och det finns så många härliga ställen att åka runt till som håller öppet!

Pumpor Öland

I Albrunna på sydvästra Öland kan man köpa pumpor i olika färger och former.

Pumpor Albrunna

En vackrare plats att handla pumpor på än Albrunna Pumpor finns nog inte. På andra sidan vägen sluttar marken ner mot havet som ligger helt öppet, och där bjuds de mest fantastiska solnedgångar.

Prydnadsmajs

För tio kronor styck köpte vi med oss prydnadsmajs i olika färger.

Sandvik hamn

Förra helgen hade vi en riktig utflyktshelg här på Öland och hann med att besöka norra såväl som mellersta och södra delar av ön. Vi började vår tur med att åka upp till Sandvik och den fina lilla hamnen som finns där.

Fiskebåten Elmy Sjöräddningen

Fiskebåten som låg förtöjd där vi satt hette Elmy, nästan som vi, som heter Elm i efternamn. Vi fick veta att killarna i båten var med i sjöräddningssällskapet, och att de denna lördagsförmiddag skulle ut och fiska flundra.

Fiskebåt Sandvik

När båten puttrade iväg sprang tjejerna ut mot piren för att vinka.

Sandviks fisk & kök

Vi gick in på Sandviks Fisk & Kök för att köpa lunch. Där finns både rökt och färsk fisk i disken, och vi slog till på en av deras populäraste rätter; egenpanerad fish and chips.

Fish and chips Sandvik

Man behövde sannerligen inte gå hungrig därifrån!

Flundra Sandvik

Vi hade sån tur att vi hann se våra fiskare komma tillbaka igen, den här gången med flundra.

Källa gårdsbutik

Efter det åkte vi vidare upp mot Källa för ett besök på välsorterade Källa gårdsbutik. För även om man är mätt på lunch är det aldrig för tidigt att planera sin middag!

Källa skördebutik

Vi köpte majs och betor, och även om butikens specialitet må vara potatis har den ett brett och varierat utbud. Jag hittade lingon och kantareller till middagen, och en liten solros för en femma.

Källa handla grönsaker

Evelyn hittade astrar. Något jag verkligen älskar med den här årstiden är möjligheten att köpa små blombuketter lite här och var. Ibland i grönsaksbutiker som här, och ibland i små stånd längs med vägarna.

Handkraft Borgholm

Efter Sandvik och Källa åkte vi neråt igen, och stannade till i Borgholm. Efter att ha tittat lite på torghandeln gick vi bort till Handkraft keramik, en öppen ateljé med en trädgård som är både kreativ och snudd på trolsk.

Handkraft

Här bor och verkar ett konstnärspar som gör skulpturer i stengods och keramik. Här och var i den lummiga trädgården finns skulpturer av djur utplacerade. Tjejerna gick på upptäcktsfärd och hittade till sin stora förtjusning djur som kaniner, rävar och katter.

Handkraft träskulpturer

En del djur fick till och med pussar.

Handkraft trädgård

Trädgården ligger som en gömd liten oas i centrala Borgholm, men skyddad av stora, gröna träd. Trädgårdens gångar snirklar sig över stock och sten och broar över vatten där guldfiskar simmar.

Mittlandsgården bovete

Dagen därpå bjöds vi på riktig brittsommarvärme, och solen värmde gott när vi åkte till Mittlandsgården som ligger precis som namnet antyder på mellersta Öland, i närheten av Algutsrum. På Mittlandsgården jobbar Caroline och hennes man med mycket kretsloppstänk och har bikupor, grönsaksodling, får och höns och bedriver även testodling. Växten på bilden är bovete som de försöksodlar i samarbete med Länsstyrelsen.

Mittlandsgården bönor

De odlar även grönsaker med historia i andra odlingsprojekt som de deltar i. Här syns kulturarvsbönan Mor Kristin.

Böna Mor Kristin
Mittlandsgården odling

Evelyn ville ta med sig de små bönorna hem och lägga i en ask.

Mittlandsgården honung

Vi fick provsmaka olika sorters honung som de tagit fram, och det är verkligen fascinerande hur olik honung kan smaka beroende på var bina har varit, och när på året de varit där.

Mittlandsgården fårsafari

Till tjejernas (och min) stora glädje fick vi följa med i gårdsbilen till fårens hage. Hunden Nelson följde också med.

Mittlandsgården får

Lycka att få se får på så nära håll! Tjejerna ville inte åka därifrån.

Plocka äpplen

Väl hemma i Färjestaden igen fanns det äpplen att plocka, några i vår egen trädgård och betydligt fler i mammas och i våra vänners trädgårdar. Varje år brukar mamma lämna in äpplen från sina två träd för mustning, och det är den godaste äppelmust jag vet.

Jag tycker det är så synd när frukt förgås i trädgårdar för att den inte plockas upp. Kanske att man inte har egna äpplen, men att någon granne har? En del kanske inte är pigga nog att samla upp alla äpplen själv och samla in dem till mustning, och då är det ju fint om man kan hjälpas åt att plocka och sedan dela på musten.

Mirabellgården Öland musteri

Vi åkte till Mirabellgården i Mörbylånga för att lämna in äpplen till deras gårdsmusteri. Mirabellgården ligger ett stenkast söder om kyrkan, och där finns en butik med lite trädgårdstillbehör och vackra terracottakrukor.

Mirabellgården Mörbylånga

Äppelmusten skulle bli klar några dagar senare. Vi längtar redan efter att få smaka den!